24 juni 1978: Vrouwen van Oranje aan het woord over de situatie in Argentinie: 'Dat martelen zal wel ergens goed voor zijn'

In 1974 kwamen de vrouwen regelmatig op bezoek in het Hiltrup hotel. In 1978 was het verre Argentinië het land waar het WK werd afgewerkt. W...

In 1974 kwamen de vrouwen regelmatig op bezoek in het Hiltrup hotel. In 1978 was het verre Argentinië het land waar het WK werd afgewerkt. Wat vonden de vrouwen daarvan? Die hadden hun mening wel klaar: Dat martelen. Ja, kijk eens, ik keur het voor de volle honderd procent af, maar ergens denk ik: misschien heeft dat Argentijnse volk  dat wel nodig!"


Aankomst Nederlands elftal op Schiphol; Ernie Brandts m vrouw, nr. 16 Krol met v…

In 1978 lag Argentinië nog een stuk verder weg dan tegenwoordig. Er kwamen summier berichten door over folteringen en martelingen. Er was daar een dictator aan de macht, een zekere Videla. Nederland had er nog nooit echt notie van genomen totdat Bram en Freek ertegen gingen protesteren. 

De KNVB is in die jaren op de centen. De premie van de KNVB bedraagt maar liefst 2.000 euro. En de vrouwen? Die mogen niet mee. De KNVB heeft in Mendoza een militair complex gecharterd. De spelers zouden er nog vaak over klagen later. 

Het Vrije Volk besluit vlak voor het WK de vrouwen eens te interviewen. Ze mogen niet mee en gaan hun mannen weken niet zien. Dat moet wel pittige teksten opleveren. Het Vrije Volk vraagt de dames bovendien naar wat zij denken over de situatie in Argentinië. 

TITIA HAAN: "Ik pak morgen mijn boeltje op en ga naar Winschoten. Dat komt eigenlijk door mijn dochter, die - toen Arie vorige week in Parijs zat - heimwee naar hem kreeg. Ik probeer dat nu te compenseren met pa. Ze is gek op Arie's vader en dus gaan we maar. 

Ik vind het allemaal niet zo erg. Laat die jongen maar lekker naar Argentinië aan. Die vakanties voor de profvoetballers zijn anders och maar te lang. Zes weken die vent hele dagen om je heen, schei uit. Ik zwaai nu af en toe eens naar hem op de televisie en zal in Winschoten keurig zijn plakboek bijhouden. 

Nee - ik vind het best en voor Arie is het geweldig. En dat-ie in Argentinië zit. Daar denk ik maar niet over na. Dat martelen. Ja, kijk eens, ik keur het voor de volle honderd procent af, maar ergens denk ik: misschien heeft dat Argentijnse volk  dat wel nodig! Je ziet het nu in Zaïre - daar werden ze wat soepeler en gaan ze op 'n goed moment toch voor eigen rechter spelen".



Dat martelen. Ja, ik keur het voor de volle honderd procent af, maar ergens denk ik: misschien heeft dat Argentijnse volk  dat wel nodig!

RITA DOESBURG: Pim was zó door het dolle heen met zijn uitnodiging, dat hij nergens anders meer aan heeft willen denken. Hij wilde dit, op zijn leeftijd voor geen goud missen, en ja, het zal daar in Argentinië best een rotzooitje zijn, maar als je je alle ellende van de wereld moet gaan aantrekken, dan kan je ook nooit van je koffie meer genieten. Misschien is dat erg kortzichtig, maar zo zie ik het. Het is toch godsonmogelijk om bij alles stil te staan."

"Maar geloof me: ik denk er niet lang over na. Voor mij is het belangrijkste, dat Pim het nog kan meemaken en als ie mij nou - via de NOS-lijn; -zo eens in de veertien dagen kan bellen, dan ben ik tevreden. 

Die zes weken rollen we wel door. En over de seksuele problemen van die mannen - waar ze dan allemaal zo over praten- daar moet ik alleen maar verschrikkelijk om lachen. Nou maakt iedereen zich er druk over maar als ik-voor zes weken in het ziekenhuis zou komen te liggen, dan is er niemand die aan hem vraagt: en Pim. hoe moet dat nou? Maar nu wel."

TRUDIE REP: "Of het nu wel of geen rotzooitje in Argentinië is. Die dingen heb ik met John niet besproken. Je kent hem toch: Dat zijn geen onderwerpen waar John zich voor interesseert. Hij gaat er voetballen, klaar uit. En als hij geïnterviewd wordt, dan doet ie wel interessant. Maar puntje bij
paaltje, weet ie er net zo weinig van als ik en de anderen. 

Kijk, ik heb wel een boekje thuis gestuurd gekregen van Amnesty International en ik zal je ook eerlijk zeggen, dat ik -het van a tot z heb doorgelezen, maar  moet je daarvoor nu uit dat land wegblijven? Ik vind gewoon, dat je er juist naar toe moet. Laat de kranten dan nog een mannetje extra sturen, dan kunnen ze de hele wereld laten lezen dat het er een pestbende is. Misschien; komen er dan veel méér reacties dan ,dat je met zijn allen wegblijven. 

Het enige wat ik bezopen vind, is dat ze zitten te zeveren over de sex. Alsof een man niet een week of zes buiten een vrouw kan! Nou als ik er buiten kan, kan hij er ook buiten - kom nou!



..als hij geïnterviewd wordt, dan doet ie wel interessant. Maar puntje bij paaltje, weet ie er net zo weinig van als ik en de anderen.
Trudie Rep over man John


CORRIE RENSENBRINK: 'Ik wil er niet veel over zeggen. Maar wel dit. Dat ik het idioot vind, dat de KNVB niet gezorgd heeft dat wij - vrouwen - meekonden. Het was helemaal niet eens zo gek geweest als ze spontaan over de brug waren gekomen. Maar nee hoor,  wel een hele waslijst met officials, maar geen vrouwen. En nou gaat het er helemaal niet: om bij die jongens te zijn, maar als een geste tegenover ons. 
De vrouwen. Ze waren in 1978 nog heerlijk naïef en openhartig. Dat zijn ze anno nu ook nog, maar nu houden de dames wijselijk hun mond in de pers.

Bron: Het Vrije Volk

COMMENTS

Naam

1977,24,Beeldspraak,13,Blog,8,Buiten de 16,7,Cruyff,1,Dossier Doping,3,Event,1,Flets oranje,1,Historisch,12,Jaaroverzicht,105,Maandoverzicht,13,Motorsport,3,Mundial78,3,Sporters,29,Sporthistorie,81,Sportkroniek,16,Sportvandaag,162,Tennis,1,Thema,2,Top 5,24,Uitgelicht,200,Video,9,Voetbal,4,Wieiswie,6,Wielrennen,3,Winterspelen,3,Zomerspelen,4,
ltr
item
De Sportkroniek: 24 juni 1978: Vrouwen van Oranje aan het woord over de situatie in Argentinie: 'Dat martelen zal wel ergens goed voor zijn'
24 juni 1978: Vrouwen van Oranje aan het woord over de situatie in Argentinie: 'Dat martelen zal wel ergens goed voor zijn'
https://afbeeldingen.gahetna.nl/naa/thumb/500x500/2b0a15fd-7ca5-4f36-6e28-27a4eb7a75d8.jpg
De Sportkroniek
https://sportkroniek.blogspot.com/2016/06/24-juni-1978-vrouwen-van-oranje-aan-het.html
https://sportkroniek.blogspot.com/
https://sportkroniek.blogspot.com/
https://sportkroniek.blogspot.com/2016/06/24-juni-1978-vrouwen-van-oranje-aan-het.html
true
8020312625419342388
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy