Vandaag de dag is de Nürburgring wellicht het veiligste circuit ter wereld. Maar op 1 augustus 1976 was het Duitse circuit het decor van één...
Vandaag de dag is de Nürburgring wellicht het veiligste circuit ter wereld. Maar op 1 augustus 1976 was het Duitse circuit het decor van één van de gruwelijkste ongevallen uit de geschiedenis van de autosport.
Het seizoen 1976 leek in eerste instantie op een walk-over van Niki Lauda en Ferrari. Op de Nürburgring ging het echter compleet mis voor de Oostenrijker. Hij crashte in de Bergwerk-bocht en stierf bijna in de vlammen.
Het seizoen 1976 leek in eerste instantie op een walk-over van Niki Lauda en Ferrari. Op de Nürburgring ging het echter compleet mis voor de Oostenrijker. Hij crashte in de Bergwerk-bocht en stierf bijna in de vlammen.
De oorzaak van het ongeluk dat Lauda in de eerste ronde heeft, is tot op de dag van vandaag nooit gevonden. De meest logische verklaring is dat de ophanging van de Ferrari breekt, gezien het feit dat de wagen plotseling scherp naar rechts trekt en tegen de rotswand slaat.
Het is coureur Arturo Merzario, bijgestaan door collega’s Herald Ertl, Guy Edwards en Brett Lunger die Lauda weet te bevrijden uit zijn brandende wagen en zo zijn leven redden.
Een week lang vecht Lauda voor zijn leven. Buiten de brandwonden die Lauda heeft opgelopen, zijn ook zijn longen verbrand.
Mede door zijn verschrikkelijke ongeluk op de Nürburgring in 1976 is Niki Lauda misschien wel de bekendste F1-coureur uit de vorige eeuw. Maar minstens even indrukwekkend als zijn ongeluk is wel zijn comeback in datzelfde jaar. Nog volledig in het verband en met zelfs wonden die nog niet genezen waren, reed Lauda weer zijn eerste race.
Bron: De Standaard, Raceexpress, GPUpdate
COMMENTS