8 mei 1982: Het tragische ongeval van Gilles Villeneuve

Gilles Villeneuve was een talentrijke coureur die racete  op de limiet. Villeneuve kwam op het circuit van Zolder tragisch om het leven. Zij...

Gilles Villeneuve was een talentrijke coureur die racete  op de limiet. Villeneuve kwam op het circuit van Zolder tragisch om het leven. Zijn ongeval stond niet op zich. Eigenlijk was in de race vooraf aan Zolder de basis gelegd voor zijn overlijden op het Belgische circuit.


Gilles Villeneuve Ferrari 312T5 F1. 1980 British GP Brands Hatch.(Explore)

1982 was een seizoen vol tumult. Overschaduwd door meer dan alleen twisten tussen FOCA en FISA. Toen de FISA het aangetekende beroep van de FOCA afwees rondom de watertanks, bleven meteen ook alle FOCA teams weg bij de volgende wedstrijd; Imola.

Slechts 14 wagens gingen op 1 mei 1982 van start: Ferrari, Renault, Alfa Romeo, Toleman, Tyrrell, Osella en ATS.

Maar de wedstrijd was verbluffend. Een stevig gevecht tussen Arnoux en de Ferrari-piloten Villeneuve en Pironi.

Arnoux lag de eerste 26 ronden aan de leiding, toen nam Villeneuve voor 4 ronden de leiding over, Arnoux heroverde de leiding voor de volgende 14 ronden tot wanneer zijn motor opgaf. Pironi, die het tweetal al de hele tijd op de hielen zat, ging voorbij Villeneuve en lag drie ronden lang aan kop. Beide zouden onderling nog driemaal van plaats wisselen, tot wanneer, bij het ingaan van de laatste ronden, het team het bord ‘SLOW’ toonde.

De turbo-aangedreven 126C2 was een dorstige krachtbron. Daarom vroeg Ferrari aan beide piloten om in positie te blijven en brandstof te sparen. Het bord ‘SLOW’ werd getoond en alles leek erop te wijzen dat Pironi de aanval had gestaakt en Villeneuve tot de finish zou volgen.

Villeneuve, overtuigd dat Pironi de spelregel zou naleven, bouwde het tempo af. Kortom, Villeneuve wist dat hij de overwinning op zak had en vertelde later, “Ik deed het kalm aan en geloofde dat Didier een man van zijn woord was. Ik had nooit gedacht dat hij me zou passeren, en dan plotseling, zie ik hem naderen in de spiegels en komt hij langszij met blokkerende banden, toen was het over.”

Pironi's beslissing toont de vastberadenheid tot winnen die hij in zich had, ondanks het teamorder. De twee wagens rolden over de meet, 0,4s van elkaar verwijderd. Pironi zou aan de pers verklaren, “We hadden allebei motorstoringen en er waren geen teamorders”.

Villeneuve zag zulk gedrag als verraad en nam zich voor om zijn teammaat Pironi voortaan, als een concurrent als alle andere te beschouwen.

Zoals vele andere piloten was Villeneuve een mengeling van de verschillendste karaktereigenschappen. Hij nam altijd hoge risico's, of het nu bij het vliegen, sneeumobiel-racen of in het dagelijkse verkeer, een klassieke risicomens.

Ondanks dat zeiden zijn concurrenten dat hij zich op het circuit altijd eerlijk gedroeg, en nooit de veiligheid van anderen in gevaar wilde brengen. Deze combinatie van eigenschappen maakte hem populair, zowel bij de fans alsook bij de rijders. Vanwege zijn eigen eerlijke houding op het circuit, kon Villeneuve de streek van Pironi maar moeilijk accepteren.

Om Villeneuves houding en teleurstelling in de weken die volgden te illustreren, “Mensen moeten weten wat echt is gebeurd. Pironi vertelt dat we motorproblemen hadden en geen teamorder. Wat me nog het meest heeft getroffen is dat Piccinini (destijds teammanager) dit ook bevestigt in de media. Mijn motor was perfect. Ik deed het rustig aan, Didier was aan het koersen. Ik denk voorheen al bewezen te hebben dat wanneer ik iemand achter me wil houden, niemand me voorbij komt.”

Toen Gilles werd gevraagd of hij in 1983 nog voor Ferrari zou rijden antwoordde hij dat hij zou vertrekken indien Pironi in 1983 nog voor Ferrari zou rijden. Villeneuve werd snel van antwoord gediend door Enzo Ferrari zelf, die zijn idee deelde met de Canadees.

Villeneuve was razend. Zijn gelaatsuitdrukking tijdens de ceremonie sprak boekdelen. Zodra de ceremonie was afgelopen verliet Villeneuve het circuit, en zwoer nooit nog met Pironi een woord te wisselen.

Twee weken later in Zolder scheen hij nog altijd over zijn weggegeven overwinning te lijden. Op de weg naar de pits, na een snelle kwalificatie-ronden, reed hij tegen de veel tragere wagen van Jochen Mass op.

Villeneuve's uitloopronden waren altijd even snel als zijn snelle ronden. Mass reed opzij, om hem door te laten, met de veronderstelling dat Gilles een snelle ronde zou gaan rijden. Daardoor werd de pitingang geblokkeerd, en Gilles knalde op Mass' wagen. Door de botsing vloog de Ferrari door de lucht...

Men probeerde Villeneuve nog ter plaatse te reanimeren. Maar zijn verwondingen waren dodelijk. Villeneuve stierf nog dezelfde avond in een ziekenhuis in de buurt.

Zijn dood was een schok. De bedroefdheid over het verlies van de Canadees zat diep. Zelfs Arnoux, zijn aartsrivaal van de Dijon-race, gaf toe dat hij twee dagen lang huilde.

Pironi's loopbaan duurde niet veel langer. In Hockenheim verbrijzelde hij beide benen tijdens een vrije oefensessie. In 1987 zou hij bij een speedboat race het leven laten, enkele weken nadat zijn vriendin het leven schonk aan een tweeling. Eén van hen werd Gilles gedoopt.

Brob: F1racing.nl, formule1.nl, f1-geschiedenis.be

COMMENTS

Naam

Actueel,23,Beeldspraak,11,Blog,8,Dossier Doping,3,Event,1,Inside sports,3,Jaaroverzicht,28,Maandoverzicht,13,Sporters,17,Sporthistorie,70,Sportkroniek,9,Sportvandaag,170,Top 5,17,Uitgelicht,16,
ltr
item
De Sportkroniek: 8 mei 1982: Het tragische ongeval van Gilles Villeneuve
8 mei 1982: Het tragische ongeval van Gilles Villeneuve
https://farm4.staticflickr.com/3250/3145096208_17f4dd2006.jpg
De Sportkroniek
https://sportkroniek.blogspot.com/2016/05/8-mei-1982-het-tragische-ongeval-van.html
https://sportkroniek.blogspot.com/
https://sportkroniek.blogspot.com/
https://sportkroniek.blogspot.com/2016/05/8-mei-1982-het-tragische-ongeval-van.html
true
8020312625419342388
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy