5 januari 1978: Bettine Vriesekoop op Oost-Europese wijze naar de top

Opeens was daar een talent van 16 achter de tafeltennistafel. Als enige versloeg ze eind 1977 tweemaal een Chinese tegenstander. Vooral door...

Opeens was daar een talent van 16 achter de tafeltennistafel. Als enige versloeg ze eind 1977 tweemaal een Chinese tegenstander. Vooral door Bettine Vriesekoop ontstijgt tafeltennis de status van 'pingpong'. Vriesekoop gaat in 1978 voor de Europese titel. Bijgestaan door de strenge coach, Gerard Bakker.

Het is al wel eens benoemd in eerdere artikelen; de Nederlandse sportwereld is eind jaren '70 nog niet zo professioneel. Voetbal, schaatsen of tafeltennis, het is allemaal amateurisme met veel goede wil ingevuld door enthousiaste sporters en coaches. Sporten is nog vooral bedoeld als leuke bezigheid naast je werk. Niet als voornaamste doel in het leven.

Sporters als Betinne Vriesekoop zijn ware pioniers. Zij benaderen de sport tegen alle stromen in maniakaal. Zes uur trainen? Ja in China. Of in de DDR. Waarom zou je zes uur achter een tafeltennistafel staan? Zes uur per dag, ja.

Voor die twijfelaars heeft Bettine, 16 jaren jong,  een boodschap: "Waar je zin in hebt, vragen ze me altijd. En dan zeg ik altijd maar: Waar jij zin in hebt om een hele avond achter de bar te hangen."

Buitenbeentje
"De mensen begrijpen mijn gedrag vaak niet, ook niet in de tafeltenniswereld. Als ik in het buitenland ben bij een toernooi slaap ik vaak, of pak een leesboek als ik niet hoef te spelen. Pas in
Frankrijk maakte ik het nog mee. Dat ik even naar m'n kamer ging om te liggen. De volgende morgen om acht uur werd ik pas weer wakker. Het moet wel dat ze me als buitenbeentje zien. Bij de WK in Birmingham was ik eens om elf uur nog op, nadat we gepromoveerd waren. Iedereen vroeg me: 'Moet jij niet naar bed'.

Bettine Vriesekoop wordt eind jaren '70 al op Oost-Europese getraind. Ze wordt daarin gestuurd door Gerard Bakker. Die wordt al snel voor tiran uitgemaakt. Want hoe haal je het in je hoofd om zo'n jong meisje over de kling te jagen?

Vier jaar geleden kwam ze schuchter bij Avanti, typische dorpsclub in Hazerswoude, een kijkje nemen en was verloren. "Ik was verhuisd naar het dorp en moest wel naar Avanti. Al m'n vriendjes zaten daar. Ik herinner me nog, dat ik het prachtig vond, dat ze van me zeiden: jij hebt talent".

Bettine Vriesekoop is een eenling. Met teamgenoten, laat staan concurrenten, heeft ze niet zoveel. "We zijn allemaal op onszelf in de familie, we hebben er geen behoefte aan. Voor echte vrienden heb ik trouwens toch geen tijd en ik ben het liefst alleen. Vroeger met het jeugdteam moesten we voor een wedstrijd bijeen komen. Dat vond ik verschrikkelijk. Ik moet m'n eigen gang kunnen gaan. Buiten de trainingen wil ik helemaal niet over tafeltennis praten en bij wedstrijden mijd ik ook contacten met andere speelsters. Je maakt jezelf toch alleen maar stuk".

Vriesekoop leeft voor haar sport, maar heeft wel een einde voor ogen. "Voor m'n 25e zal ik echt wel gestopt zijn. Dit hou je niet vol tot je dertigste. Tegen die tijd ben je afgeleefd en dat wil ik nu ook weer niet."

Nieuws van 5 januari 1978:
  • Nederland heeft via bondsvoorzitter Wim Meuleman officieel geprotesteerd tegen het feit dat Italie groepshoofd dreigt te worden. FIFA-voorzitter Joao Havelange had daar eerder op gezinspeeld.
  • Cesar Luis Menotti, de bondscoach van Argentinie, heeft zijn team al vanaf 15 februari bij elkaar. vanaf dan begint voor de Argentijnen de WK voorbereiding.
  • Spanje zal 50.000 gulden per persoon ontvangen voor een WK overwinning. Een staalfabriek uit Spanje heeft hiertegen geprotesteerd. Zij vinden het bedrag gezien de werkloosheid en inflatie absurd.
  • Niet alleen afzeggingen in Nederland. Ook de Fransen worden getroffen door afzeggingen. Serge Chiesa zegt af voor het Franse nationale team. Hij wil zijn familie niet zo lang in de steek laten, zegt conditioneel niet op orde te zijn en hij heeft tenslotte een probleem met de schoenensponsor van de Franse ploeg. Zelf heeft hij een andere privé-sponsor.
Nieuws van 6 januari 1978:
  • Hij zou naar Ajax komen, maar uiteindelijk verkast Joe Jordan naar Manchester United
  • Bert Pronk gaat dan toch naa IJsboerke. De knecht van Raleigh kost de Belgische formatie wel een afkoopsom.
  • De KNVB laat weten dat de vrouwen van de spelers van Oranje niet mee mogen naar Argentinie

COMMENTS

Naam

1977,24,Beeldspraak,13,Blog,8,Buiten de 16,7,Cruyff,1,Dossier Doping,3,Event,1,Flets oranje,1,Historisch,12,Jaaroverzicht,105,Maandoverzicht,13,Motorsport,3,Mundial78,3,Sporters,29,Sporthistorie,81,Sportkroniek,16,Sportvandaag,162,Tennis,1,Thema,2,Top 5,24,Uitgelicht,200,Video,9,Voetbal,4,Wieiswie,6,Wielrennen,3,Winterspelen,3,Zomerspelen,4,
ltr
item
De Sportkroniek: 5 januari 1978: Bettine Vriesekoop op Oost-Europese wijze naar de top
5 januari 1978: Bettine Vriesekoop op Oost-Europese wijze naar de top
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjqPNapLVjiwRBFVU47ptUOgj7TmjYBuvgXKscZ6yPdi2e0fHgbFa6_AHSV_psUAC2Zt94KcAIyaVoWv-LtR7Sq9zpWLVODyeblIFvYUPWNYm7W-tgpkTwwb6Y4EdHrIB8VOu-x-yOBqpHh/w640-h578/Schermafbeelding+2021-01-10+om+13.57.48.png
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjqPNapLVjiwRBFVU47ptUOgj7TmjYBuvgXKscZ6yPdi2e0fHgbFa6_AHSV_psUAC2Zt94KcAIyaVoWv-LtR7Sq9zpWLVODyeblIFvYUPWNYm7W-tgpkTwwb6Y4EdHrIB8VOu-x-yOBqpHh/s72-w640-c-h578/Schermafbeelding+2021-01-10+om+13.57.48.png
De Sportkroniek
https://sportkroniek.blogspot.com/2018/01/5-januari-1978-bettine-vriesekoop-op.html
https://sportkroniek.blogspot.com/
https://sportkroniek.blogspot.com/
https://sportkroniek.blogspot.com/2018/01/5-januari-1978-bettine-vriesekoop-op.html
true
8020312625419342388
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy