Niki Lauda wint op 31 juli 1977 de Grand Prix van Hockenheim. Een jaar eerder, op 1 augustus 1976 rijdt Lauda ook in Duitsland. Hij verliest...
Niki Lauda wint op 31 juli 1977 de Grand Prix van Hockenheim. Een jaar eerder, op 1 augustus 1976 rijdt Lauda ook in Duitsland. Hij verliest dan bijna zijn leven.
Lauda kreeg in de linkerbocht materiaalpech en schoot haaks rechts in de vangrails in. De auto vat meteen vlam. De bolides van die tijd zijn eigenlijk een soort benzinebommen.
Daarnaast laat de veiligheid voor de rijders te wensen over. Zo hebben de rijders in die tijd nog geen vuurwerende overalls. Dat wordt pas verplicht na de crash van Lauda. Er vallen in de jaren '60 en '70 dan ook veel doden in de Formule 1.
Lauda kreeg in de linkerbocht materiaalpech en schoot haaks rechts in de vangrails in. De auto vat meteen vlam. De bolides van die tijd zijn eigenlijk een soort benzinebommen.
Daarnaast laat de veiligheid voor de rijders te wensen over. Zo hebben de rijders in die tijd nog geen vuurwerende overalls. Dat wordt pas verplicht na de crash van Lauda. Er vallen in de jaren '60 en '70 dan ook veel doden in de Formule 1.
Lauda dreigde levend te verbranden toen het wrak vlam vatte maar hij werd gelukkig gered door de coureurs die vlak achter hem aan kwamen. De officiële hulpverleners kwamen pas later ter plaatse.
Dat was een ander euvel van die tijd. De hulpverlening schoot ernstig te kort. Baanmarshals hadden geen uitrusting om bij incidenten zoals die van Lauda in te grijpen. Vaak waren het juist de coureurs die hun collega letterlijk uit de brand hielpen.
Ondanks de ernstige brandwonden zat Lauda zes weken later alweer achter het stuur van de Ferrari en miste uiteindelijk de wereldtitel op slechts één punt.
Een jaar later
Een jaar later is Lauda terug in Duitsland. Nu niet op de Nurnburgring, maar op Hockenheim. Lauda is volop in het nieuws. De Duitse (boulevard)pers heeft zich op hem gestort. Lauda heeft het gewaagd om de veiligheid van de Nurnburgring aan de kaak te stellen. Dat wordt in Duitsland niet zo gewaardeerd. Het publiek onthaalt hem met fluitconcerten.
Lauda is er alleen maar meer door gemotiveerd. Hij rijdt een prima race en komt uiteindelijk als winnaar over de finish. De zoete wraak op pers en publiek is geslaagd.
Bron: Wikipedia, Telegraaf,
Dat was een ander euvel van die tijd. De hulpverlening schoot ernstig te kort. Baanmarshals hadden geen uitrusting om bij incidenten zoals die van Lauda in te grijpen. Vaak waren het juist de coureurs die hun collega letterlijk uit de brand hielpen.
Ondanks de ernstige brandwonden zat Lauda zes weken later alweer achter het stuur van de Ferrari en miste uiteindelijk de wereldtitel op slechts één punt.
Een jaar later
Een jaar later is Lauda terug in Duitsland. Nu niet op de Nurnburgring, maar op Hockenheim. Lauda is volop in het nieuws. De Duitse (boulevard)pers heeft zich op hem gestort. Lauda heeft het gewaagd om de veiligheid van de Nurnburgring aan de kaak te stellen. Dat wordt in Duitsland niet zo gewaardeerd. Het publiek onthaalt hem met fluitconcerten.
Lauda is er alleen maar meer door gemotiveerd. Hij rijdt een prima race en komt uiteindelijk als winnaar over de finish. De zoete wraak op pers en publiek is geslaagd.
Bron: Wikipedia, Telegraaf,
COMMENTS