6 november 1966: Cruijff slaat scheidsrechter, of niet?

Cruyff zou een scheidsrechter geslagen hebben. Wat is daarvan waar?

Een jonge Johan Cruijff loopt ogenschijnlijk beduusd van het veld. Zijn rechterhand steunt op zijn borst. Alsof hij daarmee zijn onschuld wil benadrukken. Scheidsrechter Glockner heeft Cruijff zojuist van het veld gestuurd. Vanwege slaan.



"Ik ben bang geweest. Zoiets heb ik in mijn hele loopbaan als scheidsrechter niet meegemaakt. Ze riepen zelfs Schweinhund tegen me toen ik van het veld ging. Is dat niet verschrikkelijk."

"Ik ben blij dat die politie me zo goed heeft beschermd. Kogelflesjes en kussentjes vlogen om mijn oren. En waarom? Omdat speler van het veld heb gestuurd. Maar, moet je dan een voetballer door laten spelen, als hij een scheidsrechter een klap onder de kin heeft gegeven. Dat kan toch niet."

Bovenstaande is geen verklaring van een scheidsrechter uit de onderbond anno 2014, maar het relaas van Rudolf Glockner na een interland tussen Nederland en Tjechoslowakije in 1966.

Wat was er precies gebeurd? 
Glockner verklaarde na de wedstrijd: "'Toen die twee achter, de bal aangingen was er nog niets aan de hand. Ik constateerde van - Horvath een overtreding. Daar floot ik voor. Die middenvoor van u begon tegen me te praten. Hij liet me zelfs zien, hoe hij werd nagetrapt." 

"Op dat ogenblik raakte hij Horvath, zover ik kon zien per ongeluk. Ik vloog er op af, om ze uit elkaar te halen en toen ik Cruijff vastpakte sloeg hij me. Ik kon toen niets anders doen, dan hem uit het veld sturen."

De journalisten hebben echter een andere verklaring. Evert Grifhorst beschrijft de Oost-Duitse scheidsrechter als een 'dommerik'. Cruijff werd volgens Grifhorst de hele wedstrijd geprovoceerd. Op het moment dat Cruijff zich beklaagd bij Glockner over een harde tackle ontstaat er een scrimmage tussen Cruijff en tegenspeler Horvath. Grifhorst schrijft in Het Vrije Volk: Maar de scheidsrechter ging naar Cruijff toe om hem van Horvath weg te trekken. Op dit ogenblik is althans volgens de boeken — de scheidsrechter fout. Hij mag geen speler aanraken. Cruijff maakte een reflexbeweging -en volgens de scheidsrechter sloeg hij hem toen in het gezicht.

Cruijff is zich van geen kwaad bewust: "Natuurlijk ga ik geen scheidsrechter slaan. Wie haalt zoiets nou in zijn hoofd. Ik wilde hem laten zien dat ik nagetrapt werd. Plotseling stonden er veel jongens om me heen. Ik heb er echt niet op gelet dat de scheidsrechter me beetgreep. Toen ik iets voelde heb ik me losgerukt. Het is best mogelijk dat ik hem geraakt heb maar ik weet er niets meer van. Het ging allemaal zo snel."

Bron: Het Vrije Volk, Nationaal Archief

COMMENTS

Naam

1977,24,Beeldspraak,13,Blog,8,Buiten de 16,7,Cruyff,1,Dossier Doping,3,Event,1,Flets oranje,1,Historisch,12,Jaaroverzicht,105,Maandoverzicht,13,Motorsport,3,Mundial78,3,Sporters,29,Sporthistorie,81,Sportkroniek,16,Sportvandaag,162,Tennis,1,Thema,2,Top 5,24,Uitgelicht,200,Video,9,Voetbal,4,Wieiswie,6,Wielrennen,3,Winterspelen,3,Zomerspelen,4,
ltr
item
De Sportkroniek: 6 november 1966: Cruijff slaat scheidsrechter, of niet?
6 november 1966: Cruijff slaat scheidsrechter, of niet?
Cruyff zou een scheidsrechter geslagen hebben. Wat is daarvan waar?
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjSBzD3Qk2jZnFNQZcX576SFSBGiwq6Dx6YxP8aEivm2iqF_p6KSAH-x946PBHPoMXjQcVgj-BFyX0swLr4NqTtf9QZVKUhwem1nesZqo0YzHtJ0e4iX89gAv7n0va-VC-lh8c4X7F0gJuS/s400/Schermafbeelding+2017-02-18+om+18.46.26.png
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjSBzD3Qk2jZnFNQZcX576SFSBGiwq6Dx6YxP8aEivm2iqF_p6KSAH-x946PBHPoMXjQcVgj-BFyX0swLr4NqTtf9QZVKUhwem1nesZqo0YzHtJ0e4iX89gAv7n0va-VC-lh8c4X7F0gJuS/s72-c/Schermafbeelding+2017-02-18+om+18.46.26.png
De Sportkroniek
https://sportkroniek.blogspot.com/2016/11/6-november-1966-cruijff-slaat.html
https://sportkroniek.blogspot.com/
https://sportkroniek.blogspot.com/
https://sportkroniek.blogspot.com/2016/11/6-november-1966-cruijff-slaat.html
true
8020312625419342388
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy