Het deelnemersveld van de Formule 1 is er in de jaren '70 één van diverse pluimage. Tik zelf een Formule 1 auto op de kop, stap in en ga...
Via Toine Hezemans wordt Hayje in de Formule 1 geïntroduceerd. Aanvankelijk neemt Hayje de oude March van James Hunt over. Later racet Hayje in een Penske (1976), een jaar later is het weer een March die dienst doet.
Hayje is op zichzelf geen slecht coureur. Maar ook in de jaren '70 gaat het er toch echt om wat voor auto je onder 'je kont' hebt. En een professioneel begeleidingsteam wil ook wel helpen.
Tijdens de Grand Prix van Zolder mag Hayje eindelijk starten in een Grand Prix. Een succes wordt dat niet. Hayje komt veel te laat de baan op. Omdat de McLaren van Brett Lunger in de warming up was opgeblazen, mocht de Nederlander de baan op. Niet nadat er flink gediscussieerd was met de wedstrijdleiding. De andere coureurs waren al een ronde onderweg toen Hayje eindelijk aansloot.
In het NRC Handelsblad van 6 juni 1977 legt men heel vilein de vinger op de zere plek: "...want in de race waarin Hayje als laatste finishte bleek overduidelijk waarom de Amsterdammer en zijn team nog niet rijp zijn voor de formule I. Toen de baan begon op te drogen gingen de geroutineerde azen op de natte weggedeelten rijden omdat nat-weerbanden op het droge asfalt veel sneller slijten en bovendien onvoldoende grip geven.
Onze landgenoot bleef op de stroeve ideale lijn rijden. En toen hij ten slotte veel te laat besloot alsnog banden te wisselen gebeurde dat met slechts één wielsleutel. Andere stallen doen dat met een sleutel per wiel. Daarin ligt het verschil."
En toen hij ten slotte veel te laat besloot alsnog banden te wisselen gebeurde dat met slechts één wielsleutel. Andere stallen doen dat met een sleutel per wiel. Daarin ligt het verschil.
De schrijver van het NRC doopt zijn pen nog even in het azijn en wordt zelfs sarcastisch als hij zegt: "Toch heeft Hayje nog een rol van betekenis gespeeld Hij ramde de Engelsman Rupert Keegan uit de baan en beroofde Vittorio Brambilla van een zekere derde plaats door tijdens een inhaalmanoeuvre van de Italiaan niet opzij te gaan terwijl hij al enkele ronderf achter lag. Als gevolg daarvan spinde Brambilla en moest met een vierde positie achter de Zweed Peterson genoegen nemen."
Hayje blijft niet lang in de Formule 1 actief. In 1977 probeert hij zich zes maal te kwalificeren. Slechts in Belgie en Zuid-Afrika mag hij starten. Voor de overige races kwalificeert hij zich niet.
Hayje gaat in andere klassen rijden en toont daar aan dat hij goed uit de voeten kan op vier wielen. Ook in Verenigde Staten behaalt hij later de nodige successen. Maar Hayje prutst er op los in de Formule 1 en eigenlijk blijf je voor de buitenwacht dan helaas een prutser...
Bron: NRC Handelsblad, Wikipedia, Formule1coureurs.wordpress, Telegraaf
COMMENTS