Een wat norse man kijkt achteruit. Soepel hangt hij zijn elleboog uit het raam. Kennelijk parkeert hij zijn vrachtwagen in. Vraag het hem ni...
Een wat norse man kijkt achteruit. Soepel hangt hij zijn elleboog uit het raam. Kennelijk parkeert hij zijn vrachtwagen in. Vraag het hem niet. Je zou het niet verstaan.
Het is Jan de Rooy. Een binnensmonds pratende Brabander die helemaal gek is van snelheid en vrachtwagens.
Kanshebber
Jan de Rooy komt vanaf 1982 jaarlijks aan de start van Parijs -Dakar. De Rooy begint voorzichtig maar ontpopt zich al snel tot een kanshebber.
Met de hulp van DAF ontwikkelt de Rooy de meest bijzondere auto's. Beroemd is 'het tweekoppig monster'. Die auto waarmee De Rooy in 1984 de rally rijdt, heef twee cabines. Niet zozeer om zowel voor- als achteruit te rijden, maar wel om meer vermogen te hebben op zowel de voor- als de achteras. Hoewel het de één van de meest extravagante vrachtwagens is, die ooit heeft deelgenomen aan Parijs-Dakar, valt De Rooy dat jaar wel uit.
Dat is het nadeel van De Rooy. Hij is een echte racer en rijdt altijd op de limiet. Menigmaal rijdt hij dan ook een vrachtwagen aan gort. In de racewereld luidt het spreekwoord: "Geef die van De Rooy een tank en ze rijden 'm nog in puin."
Winnaar en verliezer
In 1987 is het raak voor Team De Rooy. Met de tweede versie van de DAF Turbo Twin wint hij Parijs-Dakar. In het overall klassement wordt De Rooy elfde.
De Turbo Twin van 1988 is zelfs nog competitiever. Op een bepaald moment leidt De Rooy ruimschoots in het vrachtwagen klassement. Overall staat hij zelfs derde. Met zijn power maakt hij met zijn vrachtwagen serieuze kans op de overall eindzege. Dat zou een absoluut unieke prestatie zijn.
Dan slaat het noodlot toe. Teamgenoot Kees van Loevezijn, in de andere vrachtwagen van Jo van de Rijt, overlijdt na een crash. Van de Rijt rijdt in topsnelheid over een obstakel. In plaats van te remmen, ramt Van de Rijt vol door. "Ik ging er vanuit dat de vrachtwagen dit kon hebben. Toen we gingen kantelen dacht ik ook alleen aan de wagen. We redden het niet. Het is nooit in me opgekomen dat wij als personen gevaar zouden lopen."
De Rooy trekt zijn team terug uit competitie. Maar dat is niet het idee van De Rooy. De directie van DAF is bang voor de slechte publiciteit en trekt het team terug. De Rooy wil het niet begrijpen: "We hadden afgesproken dat we wat er ook gebeurde, we in de wedstrijd zouden blijven. Daar was DAF ook bij. Ik snap er dan ook niets van dat de directie ons terugtrekt." Het zou tot 2002 duren voordat De Rooy zou terugkeren in de rally.
Bron: Wikipedia, Brabants Dagblad
Het is Jan de Rooy. Een binnensmonds pratende Brabander die helemaal gek is van snelheid en vrachtwagens.
Kanshebber
Jan de Rooy komt vanaf 1982 jaarlijks aan de start van Parijs -Dakar. De Rooy begint voorzichtig maar ontpopt zich al snel tot een kanshebber.
Met de hulp van DAF ontwikkelt de Rooy de meest bijzondere auto's. Beroemd is 'het tweekoppig monster'. Die auto waarmee De Rooy in 1984 de rally rijdt, heef twee cabines. Niet zozeer om zowel voor- als achteruit te rijden, maar wel om meer vermogen te hebben op zowel de voor- als de achteras. Hoewel het de één van de meest extravagante vrachtwagens is, die ooit heeft deelgenomen aan Parijs-Dakar, valt De Rooy dat jaar wel uit.
Dat is het nadeel van De Rooy. Hij is een echte racer en rijdt altijd op de limiet. Menigmaal rijdt hij dan ook een vrachtwagen aan gort. In de racewereld luidt het spreekwoord: "Geef die van De Rooy een tank en ze rijden 'm nog in puin."
Winnaar en verliezer
In 1987 is het raak voor Team De Rooy. Met de tweede versie van de DAF Turbo Twin wint hij Parijs-Dakar. In het overall klassement wordt De Rooy elfde.
De Turbo Twin van 1988 is zelfs nog competitiever. Op een bepaald moment leidt De Rooy ruimschoots in het vrachtwagen klassement. Overall staat hij zelfs derde. Met zijn power maakt hij met zijn vrachtwagen serieuze kans op de overall eindzege. Dat zou een absoluut unieke prestatie zijn.
Dan slaat het noodlot toe. Teamgenoot Kees van Loevezijn, in de andere vrachtwagen van Jo van de Rijt, overlijdt na een crash. Van de Rijt rijdt in topsnelheid over een obstakel. In plaats van te remmen, ramt Van de Rijt vol door. "Ik ging er vanuit dat de vrachtwagen dit kon hebben. Toen we gingen kantelen dacht ik ook alleen aan de wagen. We redden het niet. Het is nooit in me opgekomen dat wij als personen gevaar zouden lopen."
De Rooy trekt zijn team terug uit competitie. Maar dat is niet het idee van De Rooy. De directie van DAF is bang voor de slechte publiciteit en trekt het team terug. De Rooy wil het niet begrijpen: "We hadden afgesproken dat we wat er ook gebeurde, we in de wedstrijd zouden blijven. Daar was DAF ook bij. Ik snap er dan ook niets van dat de directie ons terugtrekt." Het zou tot 2002 duren voordat De Rooy zou terugkeren in de rally.
Bron: Wikipedia, Brabants Dagblad
COMMENTS