5 januari 2013: Leo van Vliet: 'Gangmakers zijn piassen'

Gisteren nam Joop Zijlaard afscheid als gangmaker. Zijlaard werd onder de nodige aandacht uitgezwaaid. Uiteraard niets dan lof vanuit de wie...

Gisteren nam Joop Zijlaard afscheid als gangmaker. Zijlaard werd onder de nodige aandacht uitgezwaaid. Uiteraard niets dan lof vanuit de wielerwereld.

Winnaar Leo van Vliet in de bloemen

Was oud-bondscoach Leo van Vliet daar ook aanwezig? Vast niet. Van Vliet noemde in 1985 in Sport International gangmakers maar 'piassen'. Zijlaard noemt zichzelf in het artikel van Sport International een 'vuile rijder'. "Ze zullen nog wel merken wie ik ben."

In Sport International van februari 1985 werd in een artikel aandacht besteed aan de zesdaagse van Rotterdam. Leo van Vliet is niet te beroerd de ins en outs van het baanrennen te benoemen: "Gangmakers? Een stel piassen" zegt hij.

De schrijvers van het artikel Bas Barkman en Rob Willemse gaan opvallend genoeg niet verder in op de uitspraak van Van Vliet. Wel laten zij Joop Zijlaard uitgebreid aan het woord. Zijn teksten zijn gepeperd.

Ook Zijlaard zelf is niet te beroerd kritisch naar zijn eigen rol te kijken: "Ik ben nu al niet zo geliefd in het wereldje, net als mijn leermeester Noppie Koch. Ik voorspel jullie dat dat alleen maar erger gaat worden. Ik sta bekend als een vuile rijder, gebruik graag mijn ellebogen. Dat interesseert me niks. Met mij zijn in het verleden ook al truukjes uitgehaald."

"Gaston de Wachter heeft me in m'n eerste wedstrijd al na een paar honderd meter de sloot ingereden en ze hebben mijn tank al eens leeg laten lopen zodat ik na vijftig meter stilstond. Ze zullen nog wel merken wie ik ben."

Bron: Sport International

COMMENTS

Naam

Actueel,23,Beeldspraak,11,Blog,8,Dossier Doping,3,Event,1,Inside sports,3,Jaaroverzicht,28,Maandoverzicht,13,Sporters,17,Sporthistorie,70,Sportkroniek,9,Sportvandaag,170,Top 5,17,Uitgelicht,16,
ltr
item
De Sportkroniek: 5 januari 2013: Leo van Vliet: 'Gangmakers zijn piassen'
5 januari 2013: Leo van Vliet: 'Gangmakers zijn piassen'
https://afbeeldingen.gahetna.nl/naa/thumb/500x500/1c97476f-6193-81e6-95bb-5cf0717e3c56.jpg
De Sportkroniek
https://sportkroniek.blogspot.com/2016/01/5-januari-2013-leo-van-vliet-zijn.html
https://sportkroniek.blogspot.com/
https://sportkroniek.blogspot.com/
https://sportkroniek.blogspot.com/2016/01/5-januari-2013-leo-van-vliet-zijn.html
true
8020312625419342388
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS CONTENT IS PREMIUM Please share to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy